آبنوس صنعت آسیا

نقش رنگ در آراستگی و ایمنی محیط کار و زندگی

شاهده رنگ یک واقعیت روانشناسی میباشد که از واقعیت شیمیایی رنگ متمایز است، یعنی مساله رویت رنگ با ساختمان بنیادي رنگ تفاوت دارد. همان گونه که ارتعاشات صوتی می تواند از راه گوش خوشایند و لذت بخش و قابل درك باشند، رنگ نیز پدیده اي است که از راه چشم اثرات مفید یا مضري می تواند در مغز انسان داشته باشد و لذا مساله رنگ از بسیاري جهات بررسی می گردد به نحوي که :

1-    هنرمند به اثرات رنگ از نظر زیباشناسی توجه دارد و نفوذ معنوي رنگ و خلاقیت آن را بررسی می نماید.

2-    روان شناس علاقه مند به شناسایی قدرت اثر تشعشعات رنگی روي مغز و روح آدمی است.

3-    فیزیولوژیست اثرات نور و رنگ را بر روي اعضا مختلف بدن مطالعه می نماید و مساله دیدن یکی از مسائل مورد مطالعه فیزیولوژیکی می باشد.

4-    شیمیست بر روي ساختمان ملکولی رنگ ها و رنگدانه ها و ذرات جسم سنگین و تهیه رنگ از مواد اولیه و غیره بررسی می نماید.

5-    و بالاخره فیزیکدان نوع انرژي، نوسانات، اختلاط انوار رنگی طیف، تجزیه نور، فرکانس و طول موج اشعه هاي رنگی و رده بندي رنگ ها و اندازه گیري آنها را مورد بحث قرار میدهد.

6-    در صنایع نیز رنگ به عنوان عامل کمکی در تامین ایمنی، وسایل ارتباطی، تزیین، رمز و نشانه، حفاظت و نظایر این ها و براي مقصود معین به کار گرفته میشود.

 از این تأثیر امروزه در ساختمان منازل مسکونی و دفتر کار استفاده می شود و براي انتخاب در کارگاه ها و ماشین ها به کار میرود زیرا انتخاب رنگ مناسب باعث ازدیاد قدرت کارگران و افزایش حجم تولید می گردد، به طوري که یک کارخانه جوراب سازي در آلمان توانست با استفاده از این مسئله تولید خود را 20درصد افزایش بخشد.

نظرات کاربران

ارسال نظرات