آبنوس صنعت آسیا

بررسی تاثیر روانی رنگ و رنگ کاري بر دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری

در این تحقیق به بررسی تاثیر روانی رنگ و رنگ کاري بر دکوراسیون داخلی پرداخته شده است. رنگ تاثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روي افراد میگذارد و افراد واکنش هاي متفاوتی نسبت به رنگ هاي مختلف از خود نشان می دهند، عکس العمل افراد به فاکتورهاي متعددي نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، به تجربه هاي خاص فردي بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است . رنگ ها داراي نیروي خاصی هستند و هر یک از طیف ها یک احساس عمیق را در محیط القا می کنند. رنگ ها عمیقا بر حالات، روحیه، رفتار و روابط عمومی و اجتماعی تاثیر میگذارند و سبب میشوند شما شدیدا احساس اعتماد به نفس و یا احساس نشاط  و سرزندگی کنید و همچنین این امکان وجود دارد که احساس کسلی و بی حوصلگی را به شما القا کنند. رنگی که براي دکوارسیون اتاق هاي منزل خود انتخاب و استفاده میکنید نیز عمیقا در حالات روحی و روانی حاکم در منزل شما موثر است. بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگها در محیط بایستی توجه داشت تا انتخابی صحیح و مفید داشته باشید و بتوانید از محیط پیرامون خود لذت ببرید. در رنگ کاري فضاي داخلی بسته به محیط بایستی فاکتور هاي متفاوتی را در نظر گرفت :

-         سن کاربر؛

-          نوع فعالیت؛

-         رنگهاي طبیعی موجود در محیط؛

-         شکل و حالت آیرودینامیکی محیط.

 رنگ یکی از جالب ترین جنبه هاي دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون و محیط های اداری امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه میکنند. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ هاي مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما براي انتخاب مجموعه رنگی مناسب براي محل زندگی و منزلمان است .

امروزه ثابت شده است رنگ ها براحتی روي سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارش، حالات روحی روانی افراد و اخلاق فردي آنها تاثیر میگذارند، بنابراین براي استفاده مفید از رنگ لازم است اثر روانشناختی آن را که میتواند در انتخاب دکوراسیون، لباس، محیط و... وارد عمل شود، درك کنیم. گاه به کارگیري رنگ هاي نامناسب ، تاثیرات منفی بر مذاهب، فرهنگها، خلق و خوي افراد و راندمان کاري گذاشته که در دراز مدت تاثیرات مخرب آن آشکارا به چشم میخورد.  طراحی داخلی و ساختمانی شامل کاربردي از بسیاري از عناصر بهم پیوسته از قبیل ، فضا ، شکل ، ساختار ، نور ، بافت می شود و یکی از تصمیمات مهم در مورد دکوراسیون داخلی رنگ و رنگ کاري میباشد. رنگ جزء مهمی در ایجاد سطح کیفی داخل ساختمان است، می بایست قبل از هرچیز طرح کلی رنگ را در روند طراحی مورد بررسی قرار داد. بهترین رویکرد نسبت به انتخاب رنگ این است که آن را جزء مهمی در طراحی در نظر بگیرم به جاي آنکه آن را به شکلی سطحی و پیش پا افتاده بعد از اتمام کار مورد توجه قرار دهیم . طراحی موثر رنگ ها هیچ هزینه اضافی در ساخت و نوسازي داخل ساختمان تحمیل نمیکند. فقط کافی است که آن را از جلوتر در دستور کار قرار دهیم. بهترین کار این است که رنگ هاي وسایل و دیوارها را به منظره جزئی در اهداف کلی طراحی در نظر بگیریم . آیا محیط باید آرام بخش یا شاد یا هیجان انگیز باشد ؟ آیا سطح داخلی باید یک پیش زمینه خنثی را براي اساس منزل داشته باشد و یا خود به تنهایی تند و چشمگیر به نظر برسد ؟ موفقترین طراحی هاي داخلی رنگها در مقابل اهداف کلی طراحی بسیار تاثیر پذیرند. اولین گام تعیین اهداف طراحی است . سپس مشخص کنید که آیا رنگ می تواند در پدید آوردن حالتی به کار رود یا به عنوان راه حلی براي مشکلات مربوط به طراحی داخلی عمل کند. رنگ، ابزار مناسبی براي جلب توجه به سوي جنبه هاي مطلوب و یا استتار جنبه هاي نامطلوب محیط است . برخی از وظایف مهمی که بر عهده رنگ است شامل موارد زیر است

 ( ماهنامه طراحی داخلی):

-         برانگیختن احساسات و ایجاد حال و هواي خاص در محیط.

-         متمرکز و یا منحرف کردن توجه.

-         تنظیم مقیاس فضا براي این که کوچکتر و یا بزرگتر به نظر برسد.

-         تقسیم و تعیین فضا.

-         وحدت و یا یکپارچگی فضا.

نظرات کاربران

ارسال نظرات